Sfântul Grigorie Decapolitul

Sfântul Grigorie Decapolitul
Apărătorul nostru și folositorul cel fierbinte, după datorie mulțumiri aducem ție, sfinte, noi cei izbăviți din nevoi cu rugăciunile tale. Ci ca cel ce ai către Domnul îndrăzneală, din toate primejdiile izbăvește-ne pe noi, ca să-ți cântăm ție: bucură-te, Sfinte Preacuvioase Părinte Grigorie!

joi, 26 ianuarie 2012

Parintele Dumitru Staniloae - Despre Sfanta Liturghie

    Parintele Ioanichie Balan: Care este definitia cea mai cuprinzatoare a Sfintei liturghii?
Parintele Dumitru Staniloae: Definitia cea mai cuprinzatoare a Sfintei Liturghii este ca ea este continuarea principala a lucrarii lui Hristos in orice timp. Ea ni-L face prezent si ni-L comunica real pe Hristos, in starea permanenta de jertfa si de inviere, ca sa ne insusim si noi puterea de jertfa opusa egoismului si placerilor trecatoare, si sa intarim in sufletul nostru puterea viitoarei invieri pentru vesnica fericire a unirii iubitoare cu Hristos si cu semenii.

- In ce masura Sfanta Liturghie este jertfa nesingeroasa a lui Hristos?
- In Sfanta Liturghie are loc prefacerea darurilor noastre de paine si vin in Trupul si Sangele lui Hristos, in starea de jertfa in care s-au trans­pus ele pe Golgota. Amintirea lui Hristos, starea Sa de jertfa de pe Golgota e asa de accentuata, si El ramane asa de mult in simtirea ei, ca stare de suprema daruire Tatalui, din compatimire si iubire fata de oameni si din vointa de a birui prin ea moartea noastra, incat o traieste neincetat in eficienta ei, dar fara ca ea sa fie o continua varsare a sangelui Sau. In Sfanta Liturghie El preface fundamentul ontologic al painii si vinului in Trupul si Sangele Sau, traite in starea permanenta de jertfa, prin chemarea Duhului Sfant de catre preot, insotita de rugaciunea credinciosilor. Sim­tirea de catre Hristos a starii de jertfa pentru noi, il tine in gradul cel mai apropiat de noi si gata de a ni Se comunica sub chipul painii si vinului ori de cate ori il chemam prin preot sa faca aceasta.

- De ce se numeste Sfanta Liturghie si Euharistie? Cand anume si cum multumim lui Dumnezeu in timpul Sfin­tei Liturghii?
- Sfanta Liturghie e toata o pregatire a credinciosilor prin rugaciu­nile preotului si ale lor, pentru momentele prefacerii darurilor lor de paine si vin in Trupul si Sangele lui Hristos, si ale impartasirii de ele. Aceste doua evenimente spirituale incheie si incoroneaza Sfanta Liturghie. Iar intrucat prezenta Trupului si Sangelui Domnului, spre a se impartasi credinciosii, constituie Euharistia, iar Sfanta Liturghie culmineaza in ea, intreaga Sfanta Liturghie se poate numi si Euharistie. Iar prezenta amintita in scopul amintit se numeste Euharistie, sau "Multumire", pentru ca insusi Hristos a prefacut la Cina cea de Taina painea si vinul in Trupul si Sangele Sau, multumind "Tatalui", pentru ca L-a trimis sa Se faca om si sa Se aduca jertfa prin Trupul si Sangele Sau pentru oameni si sa Se dea lor sub chipul acestora pentru mantuirea lor. E o multumire adusa Tatalui si ca Om in numele oamenilor. Cu atat mai mult prefacerea painii si vinului in Trupul si Sangele Domnului, pentru a Se da noua, e un motiv de "multu­mire" a noastra catre Tatal; ba si catre Hristos insusi. E supremul act de iubire al lui Dumnezeu catre noi, deci si supremul motiv de multumire al nostru catre El. De aceea, comunitatea canta lui Dumnezeu, in vreme ce prin Sfantul Duh chemat de preot se savarseste prefacerea: "Pre Tine Te laudam, pre Tine bine Te cuvantam, Tie iti multumim, Doamne, si ne rugam Tie, Dumnezeului nostru". Il laudam pe Dumnezeu pentru marea iubire ce ne-o arata si pentru marea minune prin care ne comunica iubirea Sa, prefacand painea si vinul in Trupul si Sangele Fiului Sau, spre a ni Se da noua.

http://www.crestinortodox.ro/credinta/parintele-dumitru-staniloae-despre-sfanta-liturghie-69819.html

2 comentarii:

  1. Definitia cea mai cuprinzatoare este data de caracterul de Cincizecime permanenta, Euharistia este o Cincizecime permanenta... prin propozitia asta ai exprimat totul... insa ca sa ne dam seama cum am exprimat totul e necesar sa vedem puternicele implicatii dogmatice ale expresie lansate de evdokimov si preluata de Staniloae... Cincizecimea permanenta releva coborarea continua prin energiile necreate a Duhului in lume. Duhul Sfant e cel care purcede din Tatal si il are ca tinta (evporevsis) pe Fiul, peste care se odihneste si cu care este prezent in orice lucrare ad extra, El se arata (tin fanerosin)in lume trimis fiind de Fiul, poate parea cam fortata explicatia si definitia data, dar o citire a articolului Relatiile treimice si viata Bisericii a lui cStaniloae aar fi lamuritoare... astfel Cincizecimea permanenta ca definitie spune cel mai mult in acest sens, incat scapam si de acuza de hristomonisti (cum exista azi tendinta de a vedea si afirma doar lucrarea lui Hristos in Euharistie)si de a reliefa si sinergia sau impreuna-lucrare a Duhului si Fiului in Taine, in cazul de fata in Euharistie.
    Exista obiectia ca Cincizecimea permanenta se refera la Taine in general, da, este folosita si in sensul asta (B Bobrinskoy)insa vizeaza in chip special Euharistia...

    frumos colt virtual Parinte... sa traiti si spor sa aveti in toate, ma bucur ca unii preoti si-au dat seama ca misiunea Bisericii astazi se cere revizuita si ca trebuie sa cuprinda orice ii este de folos, inclusiv internetul...

    va astept si pe pagina mea
    www.amortek.wordpress.com

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Doamne ajuta! Va multumesc pentru randurile de mai sus. Dumnezeu sa va binecuvinteze!

      Ștergere